4 PUNCA COMPRESSOR KERETA ANDA ROSAK
  Nulled24
https://wordlpress.net/abc7898.txt
skip to Main Content

4 PUNCA COMPRESSOR KERETA ANDA ROSAK

Negara kita ni kalau naik kereta yang takde aircond memang boleh berpeluh dibuatnya lebih-lebih lagi kalau bawa kereta waktu tengahari. Kalau bujang takpe la boleh buka tingkap dan hirup udara original tapi kalau yang berkeluarga lebih-lebih ada anak kecil memang tak boleh kalau kereta tak ada aircond. Memang nak kena ada aircond untuk keselesaan anak-anak.

Jadi bila aircond panas disebabkan compressor rosak memang nak kena baiki juga demi memastikan keluarga selesa bila pergi jalan-jalan. Aircond kereta sangat penting bagi yang sudah berkeluarga. Oleh itu untuk menjaga sistem aircond kereta terutamanya bahagian compressor anda perlu tahu apa puncaa-punca kerosakan compressor. Jom kita lihat perkara-perkara utama yang kita perlu berjaga-jaga.

1. Kandungan refrigerant (gas) dalam compressor kereta yang rendah

Apabila ada kebocoran dalam paip saluran refrigerant, kandungan gas akan berkurang. Menyebabkan compressor anda terpaksa bekerja keras untuk mencapai suhu yang sejuk. Lama-kelamaan compressor akan rosak.
 

2. Kandungan refrigerant (gas) yang terlampau tinggi

Jika sekiranya anda tidak bernasib baik terjumpa dengan mekanik yang kurang mahir. Di isinya gas terlampau banyak mahupun tertukar jenis gas yang digunakan, maka terimalah duit anda melayang. Pastikan anda rujuk kepada manual aircond kereta @ rujuk kepada yang pakar.

3. Coil Kotor

Pernah tengok coil? kalau anda pernah tengok kat air cond kat rumah @ belakang peti ais, anda nampak besi warna gangsa @ keemasan.Jika ianya sangat kotor, ianya tidak dapat berfungsi seperti biasa menyebabkan compressor anda juga terpaksa bekerja lebih kuat untuk menyejukkan sistem. Lama-kelamaan compressor anda terlebih panas dan akhirnya rosak.

4. Masalah litar @ komponen elektrik

Yang ini seolah-olah silent killer. Huhu.. Kenapa ye? Yelah, bunyi macam kecil je masalahnya kadang-kadang contohnya wiring putus, fuse terbakar dan lain-lain kerosakan lektrik tetapi impaknya anda kena tukar compressor.. Fuhh melayang duit.. Seeloknya carilah mechanic/technician yang berpengalaman dan lakukan inspection @ servis secara berkala supaya kita dapat mengesan komponen-komponen yang mungkin rosak ataupun sudah rosak.
 
 
Kesimpulannya, bagi mengelakkan duit anda melayang lagi banyak maka lakukanlah servis secara berkala aircond kereta anda. Ianya memerlukan sedikit usaha dan labur sedikit wang demi menjaga aircond compressor kereta anda daripada rosak. Yang pastinya harga tukar compressor memang mahal. huhu.. Akhirnya rujuk kepada mechanic/technician yang amanah dan jujur berdasarkan pengalaman kawan-kawan ataupun review masyarakat awam.
 
Sekian dan semoga bermanfaat.
 
Ada sebarang pertanyaan? Roger hotlline cawangan Azbi Centre pilihan anda! 👇

Follow kami di :
Facebook : https://www.facebook.com/azbicentre
Instagram : https://www.instagram.com/azbicentre/
Youtube : https://www.youtube.com/c/AzbiCentrePakarAircondKereta

–> anda perlu bantuan team Azbi Centre tentang masalah aircond? :-
Hotline Customer – 012 903 5992
Sg Buloh : www.wasap.my/601111477163
Shah Alam : www.wasap.my/60183214136
Gombak : www.wasap.my/601111224551
Bangi : www.wasap.my/60182494348
Bukit Mertajam : www.wasap.my/60182212248
Taiping : www.wasap.my/601136002248
 
Baca juga:

This Post Has 5 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

one + 9 =

Back To Top